A Római-part gátjáról egyeztetnének
Egyeztetést kezdeményez a főváros Óbuda vezetésével, hogy a két önkormányzat kompromisszumos javaslattal pályázhasson a Római-part árvízvédelmi gátjára – közölte a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-vel hétfőn.
Nyáry Krisztián elmondta, hogy a Főpolgármesteri Kabinet hétfőn foglalkozott a Római-parti árvízvédelem kérdéskörével. Emlékeztetett rá, hogy a Fővárosi Közgyűlés már két éve jóváhagyta a meglévő védvonal megerősítését, a III. kerület a part menti gát megépítését javasolta. A kerület támogatásának hiányában a főváros nem nyújtott be uniós pályázatot – jegyezte meg az igazgató. Hozzátette, hogy idén ismét van lehetőség uniós pályázatra, s ezt május 18-ig lehet benyújtani. A projektenkénti támogatás mértéke 1,5 milliárd forint – fűze hozzá.
Az MTI információi szerint Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a kabinet elé benyújtott javaslatában több alternatívát ismertetett a Római-parti védműre. Közülük az úgynevezett C változat megvalósítását indítványozta. Az elvégzett vizsgálatok alapján ugyanis hidraulikai, hidrogeológiai, valamint kockázati, s nem utolsósorban pénzügyi szempontok alapján ez a legkedvezőbb műszaki kompromisszum. Ez a partélen “nyári gátként” megépített mobilgát mintegy 2,9 milliárd forintból valósítható meg. A parti mobilgát nem jelent teljes értékű védelmet, mivel csak a mértékadó árvíz-szintig létesülne, s nem tartalmazná a plusz 1,3 méteres biztonsági magasságot. Így az általa mentesített terület továbbra is hullámtér marad. A lakóövezet védelme pedig ezután is a Királyok útja – Nánási út vonalán lévő fővédvonalon történne.
A főpolgármester-helyettes előterjesztésében rögzíti, hogy a dunai partvédő művek építése az állam, az üdülőközpont közterületeinek rendezése pedig a III. kerületi önkormányzat feladata. Ezért a finanszírozásba a központi költségvetés és a kerület is bevonható. A közpénzek kímélése érdekében a finanszírozásban részt vehetnének az érintett ingatlanok tulajdonosai is, mivel ingatlanjaik jelentősen felértékelődnének. A költségek EU-forrásokkal csökkenthetők.
A civil szervezetek és a vállalkozók a “nyári gátként” megépített mobilgátat (D verzió) szorgalmazzák a kiszélesített parti sávban. Ennél az árvízvédelemmel kapcsolatos költség 2,9 milliárd forint, amihez hozzájön a terület feltöltésének és a partszélesítésnek a 3-5 milliárd forintos költsége. A partélen fő-védműként megépített mobilgát (B változat) költsége 4,8 milliárd forint lenne. Ez 1,3 méteres biztonsági magasságtöbblettel védene a 870 centiméteres mértékadó árvíztől. A fővárosi önkormányzatnak azonban nem feladata a hullámtéri terület árvízmentesítése – írta a főpolgármester-helyettes előterjesztésében.
MTI