Könnyebb, erősebb, modernebb bringák tavasztól – Alapjaiban újul meg a MOL Bubi
Most rövid téli álmot alszik, de aztán… Jóval modernebb, a változó felhasználói igényekhez igazodó MOL Bubit vehetnek birtokukba a fővárosban közlekedők jövő tavasztól. Új mobilapplikáció, könnyebben tekerhető kerékpárok, valamint többszintű árazás és rugalmasabb használat – ezek lesznek az új közösségi kerékpárrendszer jellemzői.
Mára a rendszer megvalósította eredeti célját: hozzájárult a kerékpározás mint reális városi közlekedési alternatíva elfogadtatásához, népszerűsítéséhez, írja honlapján a BKK.
A népszerű közbringarendszer 2014-óta elérhető Budapesten, hat év után azonban elérkezett az ideje annak, hogy alapjaiban újuljon meg a szolgáltatás: a felhasználói igények és a szokások, valamint a technológiai lehetőségek is jelentősen megváltoztak ez idő alatt. Ezért írt ki közbeszerzést a vállalat a rendszer átalakítására, ennek köszönhetően az új MOL Bubi 2021 tavaszától lesz elérhető a felhasználók számára.
A leállás egyébként is elengedhetetlen lett volna a rendszer átalakításához, erre pedig a téli időszak ideális: ilyenkor az átlagoshoz képest 90 százalékkal alacsonyabb a kerékpárok kihasználtsága.
A MOL Bubi születése óta a 2071 darab almazöld biciklivel
- megközelítőleg 3 milliószor utaztak,
- jellemzően 8 percig használták a bringákat alkalmanként, amelyekkel
- összesen kb. 6 millió kilométer utat tettek meg, ezért
- kb. 1 millió kilogramm kibocsátott szén-dioxidtól óvták meg Budapestet.
A közbringa népszerűsége a kezdeti lendület után alábbhagyott, ugyanis megmutatkoztak annak hibái: a nehéz kerékpárok, a bonyolult, személyes jelenlétet igénylő regisztrációs rendszer, a 25 ezer forintos kaució, a nehézkes kerékpárfelvétel miatt folyamatosan csökkent a felhasználók száma. Idén tavasszal a 100 forintos havidíjnak, az online regisztrációnak és a kaució eltörlésének köszönhetően sokan visszatértek a MOL Bubihoz, a rekordszámú új ügyfél miatt pedig átlépte a 100 ezret a regisztrált ügyfelek száma.
Milyen lesz az új?
Ahhoz, hogy a BKK növelni tudja a kerékpárok kihasználtságát, hatékonyabbá váljon a működtetés, korszerűbb legyen a rendszer, számos ponton fejleszteni kell a MOL Bubit:
- 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre, ez az állomány – igény esetén – további 400 biciklivel bármikor bővíthető. A közbeszerzésben előírt kerékpárok számát az elmúlt hat év statisztikái alapján határozta meg a cég. A kimutatások alapján nincs szükség ennél nagyobb mennyiségre.
- A kiírás szerint a leendő szolgáltatónak defekttűrő, fújt gumikkal kell felszerelnie a kerékpárokat, amelyek a jelenlegi szivacstömlős kerekekkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást biztosítanak.
- Tervek szerint egy rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak. Az üzemeltetéséhez új informatikai háttér épül ki.
- Felhasználóbarát, új applikáció érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.
- Az üzemeltetési modell is megváltozik, ezáltal jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása. A BKK lízingszerződés keretében bérelné az eszközöket a leendő szolgáltatótól a következő 5 évben, így nem kellene megvásárolnia a bicikliket. A logisztikáért és a karbantartásért is ez a társaság felel majd.
- Városszerte megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű – ún. free-floating – megoldásokat is tesztelni fog a felhasználók kényelme érdekében. Ezzel egy esetleges későbbi bevezetés esetén az is lehetővé válhat, hogy az ügyfelek a kerékpárokat előre kijelölt virtuális dokkolóknál helyezzék el.
Az új MOL Bubi rendszerben azonban nem lesznek elektromos meghajtású biciklik. Ennek az az oka, hogy az e-kerékpárok jelentősen növelnék a közbringarendszer fenntartását, ugyanis ezeknek a bicikliknek nem csak a beszerzése, hanem a későbbi üzemeltetési költsége is többszöröse egy hagyományos kerékpárénak.
Mikortól?
A MOL Bubi közbeszerzése jelenleg is fut, ez alapján választja ki a BKK a leendő szolgáltatót, amely már jövő tavasszal elindítja az új rendszert.
Akik a kényszerű leállás miatt már nem tudják a meglévő bérletüket teljes mértékben kihasználni kompenzációban részesülnek. Ennek módjáról a közlekedési társaság később ad tájékoztatást.