Kisebb területet érinthet a zajterhelés
A jelenlegihez képest több mint 450 méterrel magasabban közelítik majd meg a Liszt Ferenc repülőteret a gépek, ezáltal javulhat a földfelszíni zajhelyzet.
Az önkormányzat évek alatt széles körű környezetvédelmi célokat tűzött ki és komolyan veszi a környezeti felelősséget, ezért is üdvözölte a HungaroControl Zrt. új érkezési és megközelítési eljárásinak bevezetését, melyekkel tisztább és csendesebb lehet környezetünk. A megközelítési eljárásokat markánsan nem változtatják meg, de kedvezően befolyásolják a zajjal érintett területek helyzetét. Lényeges elem, hogy a jelenlegihez képest több mint 450 méterrel magasabb magassági megkötéseket tartalmaz a koncepció. Ezáltal lehetővé válik a teljes megközelítés során a hajtóművek alapjáraton üzemeltetése, amely eredményeként a földfelszíni zajhelyzet kedvezően javulhat.
A zajcsökkentést szolgáló javaslatok eredményeképpen a HungaroControl Magyar légiforgalmi Szolgálat Zrt. jó tíz évvel ezelőtt két százalékkal növelte a megengedett legkisebb emelkedési értéket. A repülőgépeknek felszálláskor azóta meredekebb szögben kell emelkedniük, ezáltal a fordulás okozta zaj most nagyobb magasságban keletkezik, kisebb zajterhelést okoz. Megszigorították a szabvány műszeres repülési eljárás előírt útvonalainak betartását is. A szabályozásnak köszönhetően a repülőgépek szinte végig, a város határáig a kijelölt útvonalon maradnak, a zaj nem „szóródik” sűrűn lakott terület felé. Idén május végétől a HungaroControl a PBN (Performance Based Navigation) alapú szabvány műszeres érkezési eljárásokat vezetett be. Arra voltunk kíváncsiak, mit jelent ez a gyakorlatban? Kérdéseinkre Szőke Katalin, a társaság szóvivője válaszolt.
– A rendszert elsősorban a kiszámíthatóbb és rövidebb érkezési útvonalak létrehozása érdekében dolgoztuk ki. Ez azt jelenti, hogy a légijárművek végső egyenesre ráfordulása nagy arányban egy-egy jellemző nyomvonalon, „fix pályán” várható. Az úgynevezett T-bar koncepció bevezetésével várhatóan csökken a potenciálisan zajterheléssel érintett területek nagysága.
– Mit jelent a repülési pályák szóródásának csökkenése, illetve az, hogy tovább javul az egységes nyomvonalhasználat? Mit tapasztalhatnak majd a lakosok az új rendszer bevezetésével?
– Az új koncepció bevezetésével a környezeti zajterhelés jelentősen nem változik meg, a repülési pályák szóródása azonban a várakozások szerint csökkenni fog. Ezek csökkenésével pedig kevesebb lesz a potenciálisan zajterheléssel érintett terület. A horizontális vonalvezetés módosításán túl a magassági előírások is változnak, elősegítve ezzel a légijárművek folyamatos süllyedését. Az új eljárások a jelenlegihez képest több mint 450 méterrel magasabb magassági megkötéseket tartalmaznak. Emellett a légijárművek személyzete pontosabb információt kap az optimális süllyedés végrehajtásához. Ennek hatására várhatóan csökkenni fog az ideálistól eltérő, kis magasságon történő szintrepülések száma is, ami kedvezően befolyásolja a földfelszíni zajhelyzetet.
– A várható zajterhelés-csökkenés mellett milyen hatással lesz az intézkedés a környezetre?
– A HungaroControl az eljárás kidolgozása során figyelembe vette a környezetvédelmi szempontokat, és megvizsgálta az új eljárások várható környezeti hatásait. Az intézkedésektől az üzemanyag-felhasználás és a széndioxid-kibocsátás csökkenését is várjuk.
Sz. Cs.