Budapest, III. kerület, Óbuda-Békásmegyer hivatalos honlapja

Őszig tartanak a munkák a pünkösdfürdői töltésen

2019. március 21., 15:45

Év eleje óta nagyszabású munkák zajlanak a pünkösdfürdői töltés koronáján, aminek célja, hogy a Csillaghegyi-öblözetnek ezt a fontos árvízvédelmi szakaszát megerősítsék. Az építkezés és helyreállítás várhatóan ez év novemberéig lezárul ezt követően a tervezett szabadidőpark is megépül- – Praktikus tudnivalók az építkezésről

A beruházó és a kivitelező az őszig tartó átmeneti kényelmetlenségekért a környékbeliek és az ide látogatók megértését és türelmét kéri.

A részletekről a kivitelező Swietelsky Építő Kft. és a beruházást koordináló Enviroduna Kft. szakértőitől kértünk tájékoztatást.

A környező utcák lakói tavaly év végén láthatták, ahogy kamionok több fordulóban nagy méretű acélidomokat szállítanak és pakolnak le a pünkösdfürdői töltés mentén. Ezek az ún. szádlemezek, melyek a töltéskorona közel teljes hosszában az erre a célra kialakított munkaárokban kerülnek lemélyítésre a talajba.

Vigyázat! Munkaterület! Belépni életveszélyes és tilos!

Bár a partszakasz egy részén a lemezek már a talajba kerültek, a munkagödör továbbra is nyitva kell legyen és a szádlemezek felső éle még hónapokig ki fog emelkedni a földből a töltés közel 1800 méteres hosszában.

A szádlemezek egy része már a talajba került, de felső élük még kiemelkedik a földből. A munkaterületen tartózkodni balesetveszélyes és tilos!

A kivitelező a helyszínen kihelyezett figyelmeztető táblákkal és feliratokkal összhangban, felhívja mindenki figyelmét, hogy az építkezés ideje alatt, 2019. novemberig a pünkösdfürdői töltéskorona teljes egésze munkaterület, ahová akár gyalog, akár biciklivel felmenni és ott tartózkodni balesetveszélyes, ezért tilos! Kérik, hogy gyermekekkel és kutyákkal a munkaterület környékét fokozott körültekintéssel közelítsék meg!

A pünkösdfürdői töltésre a kivitelezés ideje ne menjünk fel!

Tavasztól indul a betonozás a töltéskoronán

Március végétől újabb nagy mennyiségű építőanyag érkezik a helyszínre. A szádfalat lezáró vasbeton fejgerendához, vagyis a majdani mobilgát alapját képező térdfalhoz szükséges betonvasakat készítik elő a helyszíni összeszereléshez. A betonvasak szerelése a gát teljes hosszában kb. 3-4 hónapot vesz igénybe, vagyis áprilistól júliusig a kivitelezők méterről méterre folyamatosan haladnak majd a szereléssel.

Áprilistól tehát már nemcsak a munkaárok és a földből kilógó szádlemezek miatt, hanem a nagy tömegű éles és hegyes betonvasra tekintettel is fontos, hogy a kihelyezett táblák tiltását figyelembe véve mindenki – saját biztonsága érdekében – távol maradjon a töltés tetején végighúzódó munkaterülettől.

Nyártól a töltés oldalában is építkezni fognak

A nyár folyamán a töltés rézsűjének a Kossuth Lajos üdülőpart felőli oldala is munkaterületté válik, ugyanis itt fut a földben az a szivárgórendszer, melynek hiányzó szakaszait a projekt keretében szintén meg kell építeni. A balesetveszély miatt a belépés ide is tilos lesz.

Nyáron indul a szabadidőpark kialakítása is

Szintén nyárra várható, hogy megkezdődik a Kossuth Lajos üdülőpart mentén az ide tervezett színes, többfunkciós (játszóterek, kutyazónák, sportpályák) szabadidőpark kiépítése is. A parképítést a Főkert Zrt. végzi, és várhatóan 2020 első felében készül el.

Hol lehet biciklizni?

A pünkösdfürdői földgát tetején fut az EUROVELO 6 nemzetközi kerékpárút nyomvonala, de a kivitelezés ideje alatt a kerékpárutat átmenetileg a Kossuth Lajos üdülőpart aszfaltjára terelték. A terelést kihelyezett táblák is jelzik. Jó hír a kerekezők számára, hogy az építkezést követően – ez év őszéig – a régi helyett egy vadonatúj, aszfaltozott kerékpárút készül el a töltéskoronán, ami később a védmű fenntartó útjaként is szolgál majd.

A kerékpáros útvonalat átmenetileg a Kossuth Lajos üdülőpartra terelték, de ősztől vadonatúj bicikliutat kapnak vissza a töltés tetején a bringások.

Az útburkolatot mikor állítják helyre?

A Pünkösdfürdő utcában és a Kossuth Lajos üdülőparton az építkezés miatt útfelbontásokra ugyan nem kerül sor, de a szállítójárművek és a munkagépek közlekedése miatt károsodások, úthibák nem kizárhatók. A kivitelező Swietelsky Építő Kft. szakemberei az érintett közterületekről és ingatlanokról előzetesen fényképes és videókamerás állapotfelmérést készítettek. Amennyiben a rögzített állapothoz képest bármilyen károsodás történne, úgy a munkálatok befejezését követően az eredeti állapotnak megfelelő javításokat és helyreállításokat novemberig elvégzik.

Mi lesz a sólyapályákkal?

Többekben felmerült, hogy ha egy közel 2 km hosszú vasbeton térdfal húzódik majd a töltés tetején, hogy lehet a jövőben használni a meglévő sólyapályákat? Szerencsére az evezős és vízisportok szerelmeseinek nem kell aggódni, hiszen a megépülő térdfalat a jelenlegi sólyapályák vonalában megszakítják, ún. kulisszanyílásokat alakítanak ki, melyeken akadálytalanul át lehet majd vinni a hajókat. Természetesen árvíz idején ezek a kulisszanyílások sem jelenthetnek „rést a pajzson”, ezért azokat szükség esetén – az erre kialakított rögzítési pontokon – mobil gátelemekkel lezárják a Fővárosi Csatornázási Művek munkatársai.

A kivitelező azonban az evezősök, sporthajósok figyelmét is felhívja arra, hogy a munkaterület keresztezése balesetveszélyes, ezért az idei szezon során lehetőleg ne ezen a partszakaszon közelítsék meg a Dunát. Ugyanakkor a Swietelsky Építő Kft. azt ígéri, hogy ha a munkálatok lehetővé teszik, igyekeznek az építkezés ideje alatt is ideiglenesen egy-egy sólyapályát mindig átjárhatóvá tenni a töltésen keresztül.

Mi épül itt tulajdonképpen?

Az egyre magasabb árvízszintek miatt, a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének részeként, szükséges a meglévő pünkösdfürdői védmű megerősítése. A fejlesztés több, műszakilag összefüggő elemből áll.

 

1. A töltésben, teljes hosszban elkészül az acéllemezekből álló, mélyen a földbe süllyesztett vízzáró fal, ún. szádfal, melynek egyik célja a Dunából – árvíz idején – átszivárgó vizek mennyiségének csökkentése.

Ezt egészíti ki a most bővítésre kerülő szivárgó rendszer. A szivárgórendszer alapvető funkciója a Duna irányából árvíz esetén a töltés mentett oldalára átszivárgó vizek összegyűjtése, átemelő szivattyúk segítségével visszajuttatása a Duna medrébe annak érdekében, hogy az – árvíz esetén – óhatatlanul megemelkedő talajvíz kontrollálható legyen, veszélyt ne jelentsen, a felszínen ne jelenjen meg, a talajtörés elkerülhető legyen.

 

2. A megemelkedett vízállások mederben tartásához a védmű magasítása is szükséges. Ezért a földbe süllyesztett szádfalra ráépülve, a töltés teljes hosszában megépül egy vasbeton térdfal. Ez magasítást jelent a jelenlegi védműhöz képest. A térdfal normál – tehát nem árvízi – időszakban ülő-pihenő felületként, padként használható, kedvező rálátással a folyóra.

 

3. A térdfal tetejére – szükség esetén – mobil elemekből álló könnyűfém árvízvédelmi falat szerelnek a szakemberek, majd az árvíz levonultával elbontják azt. A mobilfal nemzetközileg és itthon is bizonyított, megbízható védekezési módszer (pl. Szentendrén és Szegeden), a vasbeton térdfal pedig masszív alapzatként szolgál majd a számára.

 

4. A kivitelező Swietelsky Építő Kft. az építkezést a szükséges helyreállítási munkákkal fejezi be, várhatóan idén novemberben.

 

5. A gátépítés mellett a területre álmodott multifunkciós szabadidőpark kialakítása is elkezdődik a nyár folyamán, amivel a tervek szerint a Főkert Zrt. 2020 első félévében készül el.

A pünkösdfürdői védmű fejlesztése, valamint az azzal párhuzamosan megvalósuló rekreációs célú területrendezés, fejlesztési beruházás teljes egészében Budapest Főváros Önkormányzatának saját forrásából valósul meg.