Budapest, III. kerület, Óbuda-Békásmegyer hivatalos honlapja

Varázslatra hívja a közönséget az Óbudai Danubia Zenekar

2015. szeptember 12., 17:46

„A mese kitárja a képzelet világát, a zene harmóniát ad. Ezek találkozásával nagy varázslatra hívjuk a közönséget” – olvashatjuk a Danubia Zenekar programfüzetében Hámori Máté szavait.

– Szeretnénk, ha a közönségünk magára ismerhetne abban a tükörben, melyben a zeneművek segítségével a felnőttkor gyermeki gyökereivel szembesítjük a hallgatókat Az egyes koncertek a gyermekkor alapélményeit járják körbe: a Szabadság, Könny, Játék és Mese hívószavak köré csoportosítottuk az őszi félév Óbudai Danubia Zenekar_Hámori Máté portrérendhagyó műsorait – mondja Hámori Máté, a zenekar művészeti vezetője.
Gyermekek vagyunk-Hősök vagyunk: az Óbudai Danubia Zenekar ezzel a címmel hirdette meg a 2015/2016-os bérletsorozatait. Az eddigiekhez hasonlóan ebben a szezonban is tematikus koncertsorozatokkal jelentkeznek.
– A szeptember 22-én induló Zeneakadémiai-sorozatunk a Gyermekek vagyunk hívónevet kapta. A koncertjeinknek egytől-egyig címet adunk, amelyek összefoglalják az előadások tematikáját, egyfajta mondanivalót jelenítenek meg. Ezek a hívószavak előrevetítik az estek hangulatát, jellegét.

Szabadság

Az első est a szabadságról, a szabadságvágyról szól. A Két legenda Assisi Szent Ferenc alakját is megidézi Liszt Ferenc, aki maga is az önzetlenség legendás példájává vált. Úgy vélem, valahol a szentté váláshoz is egyfajta szabadság kell. Sok egyéb mellett ezért esett választásom erre a szerzeményre. Richard Strauss hőse, Till Eulenspiegel más utakon járt ugyan, de ő is sorsközösséget vállalt a társadalom perifériáján élőkkel, s szabad akaratából választotta a kitaszítottak sorsát. Szabadságszeretete rendkívül irritáló lehetett, hiszen minden tettével és gesztusával a szabadságot korlátozni kívánó zsarnokságot leplezte le. Szabadságszeretetét még a halál sem tudta letörni. S végül Beethoven Eroica-szimfóniája. A mű, mely új pályára állította a szimfónia műfaját. A mű, mely példát mutatott a konvenciók szabad kritikájára.

Játék

Az október 20-ai estet a Játék-nak szenteljük. Amikor egy mélységesen komolyan kezdődő zenemű váratlanul a legbanálisabb dallamocskával folytatódik, joggal hihetjük azt, hogy a zeneszerző szórakozik velünk. Ám amikor kiderül, hogy nem ez történik, hanem mindenről elfelejtkezve játszik, ahogyan csak egy gyermek tud, az számunkra a legmagasabb rendű szórakozás. Miként játszott halálosan komoly játékot Dohnányi Ernő is, akinek a Változatok egy gyermekdalra című művét játsszuk majd. Stravinsky néhány művében a játék kizárólag szerencsejátékot jelent. De óriási téttel. A Kártyajáték, ez a három leosztásból álló balettzene látszólag ártalmatlan, hiszen benne a zeneszerző csak a póker iránti szenvedélyének állított emléket. A közönség ez alkalommal hallhatja majd Ligeti György: Mysteries of themacabre és Milhaud: Ökör a háztetőn szerzeményét is.

Könny

A következő, november 24-ei koncert a Könny téma köré szerveződött. Schubert állítólag úgy gondolta, hogy a zene legmélyebb természete szerint mindig szomorú. És a vidám zene tulajdonképpen elképzelhetetlen. Ha a muzsika valóban a tökéletesség foglalata, ha a zene világa egy ideális világ illúzióját kelti, akkor a hallgatók előtt a zene leginkább a kielégíthetetlen vágyakozás tárgyaként jelenhet meg. A zene tehát az elérhetetlenséget teszi érzékelhetővé, s mint ilyen, mindig fájdalmat és szomorúságot fog kelteni, még akkor is, ha egy különösen vidám, duhaj tánc jelmezében jelentik meg. Az is lehet, hogy Schubert csupán arra utalt: a zene alkalmas arra, hogy olyan helyzetekben beszéljen helyettünk, melyekben már képtelenség szavakat találni. A Goethe-ballada nyomán írt Schubert-dal vagy a Friedrich Rückert elégiáit csokorba gyűjtő Mahler-dalciklus egészen biztosan ilyen. Az esten felcsendül még J. S. Bach Ich hatte viel Bekümmernis-kantátája is.

Óbudai Danubia Zenekar csoportkép_2

Mese

A koncertsorozat az új évre is átnyúlik: január 12-én Ravel: Lúdanyó meséi és Stravinsky: Tűzmadár-teljes balettművét játssza a zenekar. A két zeneszerző mesezenéje ugyanabban az időszakban, 1909-1910-ben keletkezett. A két mű zenéje és a balett cselekménye, mintegy véletlenül, egy sor ponton találkozik. Nem is oly távoli a rokonság például Ravel magányosan bolyongó Hüvelyk Matyija és a Sztravinszkij-balett vadászat közben eltévedt Iván hercege között, s természetes, hogy mindkét balett madárzenéje hasonló zenekari színekben pompázik. És persze nem hiányozhatnak a tündérek vagy az elvarázsolt hercegnők, mint ahogy a titkokkal és veszélyekkel teli csodálatos kert sem. Mindkét darab grandiózus apoteózissal zárul, hiszen minden jó, ha a vége jó!
Koncertsorozatunk novemberben a Budapesti Music Centerben is folytatódik. Három részből álló zeneszerző-portré sorozatokkal szeretné a Danubia Zenekar becsalogatni a művek hátterére és keletkezésük kontextusaira nyitott közönséget.

Óbudára térve

– Óbudai iskolákban több alkalommal is koncerteztek. Várható ennek folytatása?
– Komolyan felépített ifjúsági programunk van. Kifejezetten az általános iskolás korosztályra fókuszálunk. Szeretném, ha ez az irányvonal a zenekar szellemi értelemben vett zászlóshajója lenne. Óbudán kilenc iskolában adtunk koncertet, több száz gyerekhez jutottunk el a zene hullámhosszán. Ezt a küldetés mindenképpen folytatni szeretnénk, hiszen nyitott fülekre találtunk. Célunk, hogy minél több szenvedélyes rajongót nyerjünk meg a klasszikus zene ügyének.
– A városrészben hol találkozhat a zenekarral a nagyközönség?
– Számos alkalommal adunk koncertet Óbudán. Minden évben fellépünk az Óbudai Nyár programjában, és hallhat bennünk a közönség az újévi koncertünkön is, ami idén tervek szerint karácsonyi lesz. Az Óbudai Társaskörben ugyancsak rendszeresen találkozhatunk. A már említett gyermek-koncertek mellett nagyon sokszor muzsikálunk időseknek. Itt kell megemlítenem, hogy nagyon jó a kapcsolatunk a kerület vezetésével, intézményeivel. Bús Balázs polgármester személy szerint is nagyon sokat tett a zenekar boldogulásáért, cserébe mi komolyzenei élményt kínálunk az itt élőknek. Nagyon jó az együttműködésünk az Óbudai Kulturális Központtal, a Társaskörrel, az Esernyőssel és a Szociális Szolgáltató Intézménnyel, több általános iskolával. Az önkormányzat jóvoltából tavasz óta a Flórián mozi épületében otthonra leltünk. Itt próbálunk, ebből a helyből idővel egy kulturális centrumot szeretnénk kiépíteni.

És a folytatásban

– Nagy izgalommal nézünk elébe egy különleges programnak, melyet közösen szervezünk az Esernyős – Óbudai Kulturális, Turisztikai és Információs Ponttal. Hamarosan új kiállítótermet adnak át, ahol Haydn muzsika szól majd, a korabeli gasztronómiai fogások kíséretében.
(A Gyermekek vagyunk – koncertsorozat előadásai keddi napokra esnek, és 19.30 órakor kezdődnek. Jegyárak: 4700, 3800, 3200, 2500 forint. Jegy- és bérletvásárlás a www.odz.hu oldalon, valamint a koncertek helyszínén. Közönségkapcsolat: 06-70-455-6814; 269-1178; toth@odz.hu; info@odz.hu)
Szeberényi Csilla